Monday, January 18, 2010

Sejarah awal Kampung Kiau


Setakat penulisan ini tidak ada sebarang sumber atau maklumat yang boleh mempastikan asal-usul orang Kiau. mahupun lokasi pertempatan terawal diduduki orang Kiau dalam lingkungan kawasan sekarang. Apa yang pasti Kiau dari sejak dahulu terbahagi kepada dua kampung utama iaitu kampung Kiau 1 dan kampung Kiau 2. sebelum itu nama kiau untuk kedua-dua kampung ini belum digunakan. Ini bermaksud kedua-dua kampung ini dikenali dengan nama yang lain. Dipercayai bahawa lokasi Kampung kiau 1 (kini dikenali sebagai Kiau Nuluh) tidak pernah berubah sejak pertempatan pertama hingga ke hari ini.

Seperti yang dinyatakan sebelumnya, nama Kiau hanya digunakan lama selepas kewujudan pertempatan awal di Kiau 1 dan Kiau 2. satu-satunya cerita yang popolar tentang asal-usul nama Kiau ialah cerita yang berkaitan dengan rombongan "penjual sigup" daripada "sarayo". Pada suatu ketika dahulu kononya telah berlaku kemarau panjang mengakibatkan keadaan menjadi semakin buruk dari sehari ke sehari. Sungai-sungai besar dan kecil menjadi kering. Di mana-mana orang berusaha mencari air tapi gagal. Menurut cerita bahawa pada suatu ketika sekumpuan penjual sigup dari Sarayo melalui satu kawasan di Kiau. Semasa berehat sebentar kerana perjalanan yang jauh salah seorang ahli rombongan terdengar bunyi burung kologiau berulang kali. Ahli rombongan itu cuba mencari burung tersebut mengikut arah datang bunyinya. selepas beberapa lama mencari akhirnya dia menemui burung tersebut sedang minum di sebuah mata air. Penjual sigup tersebut terus ke mata air dengan gembira sekali dan minum menghilangkan rasa hausnya. setelah itu dia kembali kepada rakan-rakannya dan memberitahukan penemuan mata air tersebut. Rombongan itu sangat gembira lalu mereka ke mata air tersebut dan minum sampai puas. Mereka berteriak noiyau.. ! noiyahan ..! Koiyau ...!. Mereka kemudiannya menamakan anak sungai itu Koiyau sempena perkataan Koiyau yang bermaksud mengenyangkan dan burung itu kologiau sempena dengan bunyi yang dikeluarkannya dan membantu mereka menemukan mata air tersebut.

Tidak ada sumber yang jelas bagaimana nama asal koiyau berevolusi kepada Kiau. Namun dari satu cerita yang agak menarik juga berkaitan hal ini. kononnya pada tahun 1870-an, seorang pendaki gunung daripada Australia yang hanya dikenali sebagai Tuan soromin (nama sebenar beliau mungkin shearman atau sebagainya..) telah meminta khidmat seorang ketua kampung bernama bayoh untuk menjadi pemandu jalan (Malim/Guide) mendaki Gunung Kinabalu. Semasa pendaki Australia ini diberitahu tentang nama kampung Koiyau, beliau dengan sengau orang putihnya telah menyebut " Kiau". Sebutan ini pada mulanya di anggap lucu namun menjadi semakin popular dalam kalangan orang-orang kampung. Sejak itu nama Kiau telah digunakan dengan meluas, malah dalam penyusunan pemerintahan British nama Kiau telah diambil sebagai nama berdaftar dengan menamakan kampung disebelah atas (sokid) sebagai Kiau 1 manakala kampung yang ada di sebelah bawah (siba/koiyau) serta kampung Rani sebagai Kiau 2.
Demikian secara ringkas sejarah awal kampung Kiau dan asal usul nama Kiau. Sejarah ringkas ini dipetik daripada beberapa sumber khususnya cerita orang lama, betul tidaknya kisah ini artikel ini dianggap sekadar usaha permulaan yang bertujuan untuk dikembangkan serta memerlukan kajian khusus. Diharapkan kajian berkenaan boleh dilakukan oleh pakar-pakar sejarah yang berasal daripada kampung Kiau sendiri pada masa hadapan.

2 comments:

  1. Sarayo yg anda maksudkan sudah tentu Dusun berdialek Liwan jadi mereka akan menyebut 'nowiyahan'. Noiyahan ni lebih kepada Bundu dialect. Kan?

    Tapi apa pun satu penceritaan nama sejarah kg yang bagus. bagus buat buku supaya inda hilang ditelan zaman.

    Kipidap bro...

    ReplyDelete