Thursday, December 1, 2011

Mari kita tanam padi / Parai

Padi merupakan satu daripada tanaman bijirin dan juga merupakan makanan utama hampir semua orang yang tinggal di dunia. Di Malaysia padi yang ditanam terbahagi kepada dua jenis iaitu padi sawah dan padi Bukit. Kita orang sabah khususnya di dearah Kota Belud, Kota Merudu dan Ranau mengamalkan penanaman padi sawah dan padi bukit. Dikatakan bahawa tanaman Padi sawah mengeluarkan hasil yang lebih tinggi berbanding dengan tanaman padi bukit, walauapapun kedua-duanya mempunyai kebaikan dan keburukan kerana apabila kita ingin menanam padi sawah apa yang sangat penting adalah mempunyai bekalan air yang mencukupi sementara itu pula kalau padi bukit tau-tau aje dehhh …. Bukit tentulah tidak rataaaaaaaa…... Padi Bukit merupakan padi asal yang ditanam di Malaysia sebelum padi sawah diperkenalkan. Padi bukit tidak memerlukan air yang banyak dan dapat ditanam di kawasan di mana air tidak bertakung. Padi sawah kalau di Sabah banyak ditanam terutamanya di bahagian Kota Belud, Ranau, Kota Merudu dan Papar. Keadaan ini berlaku kerana terdapat kawasan tanah rendah yang berpaya dan datar.


Pernahkah anda berfikir - sekiranyalah negara lain yang sekian lamanya menjadi pembekal beras kepada negara kita, tidak lagi mengeskport beras ke negara kita, apa akan jadi...! Pernahkah kita memikirkan keadaan itu sekiranya akan berlaku dalam negara kita.... ?. Jadi mari... mari .... mari ... siapa yang ada tanah tu walau tidak seluas mana ... mari kita sama-sama menanam padi untuk kebaikan kita sendiri ... selain untuk mengeluarkan peluh dapat jugalah hasilnya dan kurangkan perbelanjaan kita untuk beli beras ........ Mariiiiiii... kita berbudi kepada tanah ..... !!!!!!.






Padi yang sedang bertumbuh memerlukan penjagaan seperti membuang rumput dan kalau perlu tu bagilah baja.

Lihatlah sendiri padi yang kami sekeluarga tanam ..... kelihatan juga dekat sana tu anak gue sedang tolong buang rumput bersama mamanya.... Biasanya apabila padi sudah berbuah pembuangan rumput tidak berapa diutamakan tetapi yang sangat penting adalah menjaga padi daripada gangguan burung seperti burung pipit .. sebab itu kalau di kampung Kiau waktu musim menghalau burung seseorang itu akan turun ke ladang padi pada waktu awal pagi untuk tujuan menghalau burung pipit, biasanya burung akan mencari makan pada awal pagi lagi .........!


Padi yang sudah matang dan siap untuk dikumpulkan (ketam)




Inilah keadaan batang padi atau jerami selepas buahnya sudah diambil atau dikumpulkan(siap mengetam)..




Di kampung gue .... inilah peralatan yang biasanya digunakan sebagai pengetam padi dipanggil sebagai langgaman yang mana ia diperbuat daripada kayu dan besi kecil dengan rupa bentuk yang pelbagai ....... Seronok juga tau ........ tanam padi ini ..... Aku yang mula-mula tanam padi nipun boleh kah tidak ni .......tapi sebab ada hati dan keinginan tidak salah kalau mencuba dan syukur kerana berjaya juga hingga lah dapat hasilnya. Ini semua kerana kesedaran bahawa kalau orang lain boleh aku juga tentu boleh. Kitakan sama - sama punya kaki dua tangan dua mata dua dan segala-galanya sama tiada lebih dan tidak kurang......... macamana .... !!!!!.

1 comment:

  1. Wah...! nampak seronok juga bila melihat gambar dalam tajuk mari tanam padi nie... tertarik juga hati ku untuk ikut menanam padi tapi tidak ada masa ... sibuk memanjang entah sampai bila ... tentu wangi dan enak rasanya yaaa..! merasa padi baru... ehmmmmm

    ReplyDelete