Tuesday, February 23, 2010

Fikir-Fikirkanlah

Apa yang tidak kena dengan masyarakat kita, bayi dibuang sesuka hati dan ia kian menjadi-jadi?. Kes demi kes membabitkan insan tidak berdosa dan tidak mengerti apa-apa ini seolah-olah memberi gambaran masyarakat kita yang kononnya berbudaya dan berbudi bahasa sebenarnya begitu kejam serta tidak berperikemanusiaan. Malah perbuatan kejam dan gila itu mudah sangat dilakukan. Bayi dibuang di mana-mana. Dalam tandas sekolah, longkang, tong sampah dan perhentian bas. Ada yang mati dengan penuh siksa kerana kelaparan atau digigit haiwan dan serangga. Ada pula yang dibunuh sebelum dibuang. Malah ada yang dibakar. Semua ini memberi gambaran betapa kejamnya segelintir rakyat kita. Tetapi siapa yang harus dipersalahkan? Ke mana jari hendak dituding? Hakikatnya gejala ini sukar dibendung. Ia boleh berlaku pada sesiapa sahaja...... kesian sajalah yang dapat diluahkan.......

Antara punca gejala membuang anak sesuka hati adalah si mangsa terlalu mentah untuk memahami erti cinta yang sebenar dan risiko 'pengorbanan' takut ditinggalkan kekasih konon, sehingga sanggup menyerahkan segalanya tanpa memikirkan baik buruk akibat perbuatan mereka...... Mangsa kebodohan sendiri...... Remaja Mudah termakan pujuk rayu, sama ada dikenali atau tidak. Perlu para remaja ketahui hal ini khususnya wahai kaum hawa. Si lelaki sangat pandai menabur janji demi mendapat apa yang dia mahu sex contohnya. Lelaki ni memang lidah tidak bertulang pandai bermain kata-kata apabila permintaan tidak dibagi dia pura-puralah konon nak putuskan perhubungan dengan kekasihnya dan macam-macam lagilah helahnya ...... pasang jerat manalah tau tikus masukkan ...... Apa lagi gadis maci remaja itu, pun atas dasar cinta sejati konon alias takutlah nak ditinggalkan kekasih yang dikasihi paksa menyerahkan segala apa yang diminta .... Tapi apabila wanita itu bagi tau lelaki tadi yang dia udah ada orang dalam perut (hamil) si lelaki tadi mulalah nak bagi alasan yang mungkin bukan dia seorang aja yang pernah melakukan hubungan sex dengannya..... pandai-pandailah nak melepaskan diri ....... paling malang bagi perempuan tadi bila lelaki tadi tidak lagi menghubunginya selepas itu kerana tidak mahu bertanggungjawab dan mahu lesap macam asap.

Kebebasan yang diberikan oleh ibu bapa kepada para remaja dengan anggapan anak sudah besar dan pandai menjaga diri disalah erti oleh remaja itu sendiri. Selain daripada itu juga remaja selalunya tidak berfikir panjang sebelum bertindak apa akibat dari perbuatan mereka dan risiko yang bakal dihadapi, ambil contoh sex . Apabila seks sudah jadi 'keperluan' sudah tentu terlalu sukar untuk ditinggal seperti mana juga seorang penagih dadah yang sudah terlalu gian dengan dadah,. ketagih dengan aramai tie ..... seseorang itu amat sukar untuk meninggalkannya ..... Dalam hal ini siapa yang patut dipersalahkan ........... ?

No comments:

Post a Comment