Friday, June 17, 2011

Perempuan atau wanita


Kau orang masih ingat lagikah dengan satu dialog dalam satu filem lakonan, pelakon terkenal, P,Ramlee yang berkata: " ...anakanda akan balik apabila berjaya menemukan seorang perempuan untuk dijadikan isteriku ..",masih ingat lagikan, mustahillah kalian dah lupa .." Musang Berjangut" ayo ... itukan nama filemnya ... sayapun dah lupa-lupa ingat, P. Ramlee menyebut perempuan atau wanita .... yang penting kita ingat dialognyalah kannnnn ..., kira-kira apa beza ya, perempuan dengan wanita ..... ? Bingungkan memikirkannya. Ada orang memberikan pendapatnya begini, wanita membawa arti “perempuan juga yang sudah dewasa”. Sedangkan makna kata “perempuan” adalah, Orang atau manusia yang dapat hamil, melahirkan anak, dan menyusui.

Sebenarnya kata wanita memiliki arti yang lebih halus, lebih baik, dan lebih terhormat daripada kata perempuan. Kalau mimpi saya hari tu tidak silap saya tafsir, perempuan adalah asli berasal dari bahasa Melayu. Sedangkan kata wanita, merupakan kata serapan dari bahasa Sanskerta. Namun dalam perkembangan terkini kita lebih sering melihat pemakaian kata wanita dibandingkan penggunaan kata perempuan. Banyak orang berpendapat, wanita lebih terhormat dan lebih santun berbanding memakai kata perempuan. Kalau saya secara pribadi melihat kedua hal itu sama saja. Saya tidak merasa seseorang akan direndahkan martabat, harga diri, atau status sosialnya jika dipanggil dengan sebutan perempuan atau wanita. Pun sebaliknya, saya tidak akan merasa diri saya lebih disanjung atau lebih dihormati ketika disapa sebagai lelaki atau laki-laki ...... tapi Sekali lagi, bagi anda apa perbedaan makna kata wanita dan perempuan?.

Secara pribadi saya lebih senang dengan kata perempuan atau wanita berbanding betina yang juga merujuk kepada ...... Banyak orang akan marah jika disebut “betina”, kerana sebenarnya perkataan, betina adalah khusus untuk binatang. Demikian juga dengan kata sawoku dan karud ... apamacam .... agayo moti komoyon do karud ..... koi .... ha.....ha...haaa...

No comments:

Post a Comment