Sunday, June 26, 2011

DUA PERKARA YANG PERLU DIPERHATIKAN

Ada Dua perkara yang sangat penting untuk diperhatikan dalam kehidupan

Pertama - kata-kata yang sudah diucapkan. peluru hidup yang sudah dilepaskan, meskipun tertembak dengan tidak sengaja. Ianya tidak mungkin dapat ditahan lagi melainkan terus meluncur laju menuju sasaran, untung kalau peluru tadi tidak mengenai sasarannya .... demikianlah juga dengan kata-kata yang keluar dari mulut kita, meskipun kita meminta maaf kesannya amat besar kerana itu hendaklah apabila kita mengeluarkan kata-kata fikir dulu baik buruknya kerana lidah umpama api masa kecil menjadi kawan, tetapi apabila api menjadi besar bisa menjadi lawan yang sangat bahaya yang sukar dikawal.

Kedua - kesempatan yang diabaikan. Seringkali kesempatan yang sama tidak datang kembali. Yang menyedihkan adalah kita sering mengabaikan kesempatan-kesempatan itu. Ada orang mengatakan masa itu emas tetapi sebenarnya kalau kita fikir-fikirkan emas boleh dijual beli tetapi masa tidak akan bisa kita tarik balik walupuna jarum jam kita boleh dipusing balik namun masa tetap juga berlalu. Ada juga orang berkata bahwa hidup adalah kesempatan, hidup hanya sekali jadi mari bersama mempergunakan segala kesempatan yang ada dengan beramal kepada sesama dan lebih kepada Dia sang Pencipta kita .... Tapi apakah kita telah memanfaatkan kesempatan yang datang kepada kita dengan baik .......?

Suatu soalan yang harus kita renung bersama. Ada ungkapan yang mengingatkan kepada kita untuk selalu mengisi hidup dengan sebaik-baiknya. "Berbuatlah yang baik sebanyak mungkin seolah-olah detik di depan kita adalah detik terakhir dalam hidup kita." Mari kita memanfaatkan kesempatan untuk membuat hidup kita lebih bermakna.

No comments:

Post a Comment